Siirry pääsisältöön (Paina Enter)
Kannanotto: Sosiaalihuollon tutkimus, koulutus ja kehittäminen tulevan hallituksen ohjelmaan

Julkaistu

Sosiaalihuollon asiakkailla on oikeus tutkittuun tietoon perustuviin ja vaikuttaviin palveluihin. Jotta tämä toteutuisi, on hyvinvointi- ja yhteistyöalueille luotava sosiaalihuollon lähtökohdista selkeät tutkimuksen, koulutuksen ja kehittämisen toteuttamisrakenteet. Niille on myös varattava riittävä ja pitkäjänteinen valtion rahoitus. Terveydenhuollossa vastaavat rakenteet jo ovat.

Sosiaalihuolto koskee valtaosaa meistä jossakin elämäntilanteessa. Kun puhumme sosiaalihuollosta, puhumme mm. lapsiperheiden kotipalvelusta, kasvatus- ja perheneuvonnasta, lapsen huoltoon ja tapaamisoikeuteen liittyvistä tehtävistä, lastensuojelusta, päihde- ja mielenterveystyöstä, vammaispalveluista, vanhuspalveluista sekä sosiaalityöstä ja sosiaaliohjauksesta.

Huoltaja-säätiö, sosiaalialan osaamiskeskukset sekä valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet ovat yhdessä tehneet kannanoton siitä, miten sosiaalihuollon tutkimus, koulutus ja kehittäminen tulisi huomioida tulevassa hallitusohjelmassa. Kannanotto lähetetään sosiaali- ja terveysvaliokunnalle sekä laajasti kansanedustajaehdokkaille.
Lue kannanotto tästä (pdf, avautuu uuteen ikkunaan)