Siirry pääsisältöön (Paina Enter)
Pieni kurkistus suureen muutokseen: PALVA-tutkimus sosiaalijohdon vaikuttavuusnäkemysten jäljillä
-

Pieni kurkistus suureen muutokseen: PALVA-tutkimus sosiaalijohdon vaikuttavuusnäkemysten jäljillä

Paljon palveluja käyttävien palveluketjun vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus -tutkimushankkeessa (PALVA/osatutkimus 4, 2024–2025; rahoitus STM/Next Generation EU) toteutettiin Itä-Suomen yhteistyöalueen sosiaalijohdon Vaikuttavuus-työpaja etäyhteyksin (23.4.2025). Strukturoidun Teams-keskustelun tavoitteena oli edistää vaikuttavuuden mittaamista ja arviointia: tuoda esille sosiaalijohdon näkemyksiä mittareiden käyttöön, vaikuttavuuden arviointiin ja tietojohtamiseen liittyvistä mahdollisuuksista ja hidasteista.

Alkuun muutama ’kontekstinrakentamissana’ siitä taustasta, mistä työpajassa ei keskusteltu: Soten järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille vain pari vuotta sitten. Peruutuspeiliin vilkaistessaan kehittäjä muistaa elävästi, miten historiallisen suuri muutos sosiaalihuollolle oli siirtyä kuntakontekstista maakunnan laajuiseen. Uudistusvalmisteluun oli pitänyt johtaja- ja esihenkilöjoukon osallistua ’normityönsä’ ohella pitkään, olla luomassa uskoa henkilöstöön epäselvyyksien keskellä. Tämä ilman, että omakaan työtulevaisuus oli kummoisesti selvillä. Ja eihän perustyökään ollut missään vaiheessa turhan vähäistä tai helppoa.

Valmistelun jälkeen käynnistyi uusi johtamisvaihe, hyvinvointialueen palvelujen käynnistäminen. Aikaa tarvittiin johdon, esihenkilöiden ja palveluhenkilöstön järjestäytymiseen. Perustyön ohessa haettiin kullekin uusia tehtävänimikkeitä, tehtäviä ja pelipaikkoja. Etenkin keskijohdon ja lähiesihenkilöiden hermoja tämä vaihe raastoi. He tuskailivat, että ennen tiesi edes sen, keneltä voi käytännön linjausta ja neuvoa kysyä. Hyvinvointialueelle siirryttyä ei monesti tiennyt edes sitä, keneltä nyt mitäkin voisi kysyä, kuka mistäkin tehtävistä vastaisi.  

Pian tuli pulmaksi käyttökelpoinen tieto: mistä sitä johtamisen ja kehittämisen tueksi nyt saataisiin? Sosiaalijohto totesi, että ei ollut osannut arvostaa kunnan tietojohtamisen vakiintuneita kuvioita ennen kuin nyt, kun aivan välttämätöntä, koko aluetta tai tiettyjen palvelujen kokonaisuutta koskevaa tietoa ei tuntunut saavan ulos mistään. Alueella oli käytössä eri asiakastietojärjestelmiä ja samoistakin vaihtelevasti räätälöityjä versioita. Innostuttiin, jos osallistuttiin uuden, alueelle yhtenäisen asiakastietojärjestelmän valintaan. Petyttiin, jos järjestelmän saaminen kesti tai koko hankinta peruuntui. Ja talouskurimuksestahan ei ollut tässä vielä sanaakaan, mutta kaikki tietävät, että esimerkiksi kahdestoista YT-neuvottelukierros ei varsinaisesti voimaannuta.

PALVA-hankkeen Vaikuttavuus-työpajassa sosiaalijohto arvioi erittäin tärkeäksi saada tietoa vaikuttavuudesta. Keskustelussa aisti kuitenkin puhuttelevaa raskautta, josta voi saada kiinni edellisten sote-etenemisvaiheiden kautta. Sosiaalijohtajat totesivat, että sosiaalihuollon vaikuttavuuden mittaamisessa ja arvioinnissa olisi tosi paljon tehtävää ja valtakunnallista linjaustakin odottavaa. Epävarmuutta ilmaistiin siinä, mistä tietää ’sen oikean’ mittarivalinnan, entä parhaan mittaamiseen paneutumisen aloitushetken? Suurissa muutoksissa kannattaa edetä pienin ja keskeneräisyyttä hyväksyvin, arkiarmollisin askelin. Yhtä kaikkea ’täydellisesti’ palvelevaa mittaria tuskin tulee, vaan käytännössä tarvittaneen useita erilaisia. Oikea hetki kehittää on kuitenkin nyt – asiakkaiden nykyisiin avuntarpeisiin.

PALVA-tutkimushankkeen organisaatioiden logot

Kirjoittajat

Tarja Kauppila
johtaja, ISO

Artikkelin asiasanat

asiakastieto
asiakastietojärjestelmä
hyvinvointialue
PALVA-hanke
sosiaalihuollon tutkimus
sosiaalihuolto
sosiaalijohto
sote-järjestämisvastuu
sote-uudistus
tietojohtaminen
vaikuttavuuden arviointi
vaikuttavuus
vaikuttavuusmittari